zuid eiland in 2 delen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Simon - WaarBenJij.nu zuid eiland in 2 delen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Simon - WaarBenJij.nu

zuid eiland in 2 delen

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon

29 November 2022 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Zoals jullie zien ben ik nu weer in Christchurch. Afgelopen weken veel onderweg geweest en veel gedaan. Voor nu besloten om even pas op de plaats te maken en wat langer op 1 camperplaats te blijven. Ik ga het in 2 delen neerzetten, anders wordt het wel een heeeuul lang verslag hahaha.

Vanuit Christchurch ben ik zuidwaarts gegaan. Via een mooie route had ik overzicht over Governars Bay. Ik had mooi weer en dat levert altijd mooie foto's op :-) Ben rustig naar beneden getrokken en eerste stop was in Timaru. Leuk stadje met een mooi park en ook mooi museum. Parken en musea ben ik toch wel meer gaan waarderen hier in Nieuw Zeeland. De parken zijn groot en overzichtelijk en via musea krijg je toch meer inzicht in hoe en wat het leven is geweest. Zowel natuur als mens.

Ik zou vlakbij de Mouraki Boulders Beach een camperplaats opzoeken, maar er was niet echt iets wat ik fijn vond. Wel de Boulders gezien en dat was weer super om te zien. Hoe de natuur toch zulke dingen kunnen vormen blijft mooi om te zien en mee te maken. Naar het zuiden heb ik wel behoorlijk wat km's gemaakt. Volgende stop was in Dunedin. Niet echt een mooie stad vond ik. Bij binnenkomst leek het wel beetje op Luik. Lelijk en grijs. Voorbij Dunedin had ik wel een leuk camperplaats gevonden en dat was ook direct weer een mooie route om te rijden. Want dat sws, zowat elke route is zo mooi als je aan t rijden bent. Op die camperplaats 1 nacht gebleven, via een mooie terugtocht langs het water weer verder zuidwest gegaan. In Dunedin nog wel de schuinste straat van Nieuw Zeeland bezocht. Echt super grappig. Dat kon ik niet laten lopen hahaha. Oh ja het naar boven lopen was best pittig :-) Uiteindelijk in Kaka Point uitgekomen. Onderweg natuurlijk allerlei sidesteps gemaakt, zie fot's. Mooi centraal om van alles te kunnen zien en zeer rustige camperplaats. Helaas wat weer betreft op zich wel bewolkt en zon. Maar altijd wind en harde wind hahaha. Soms niet normaal meer. Maar het geeft ook wel weer mooie foto's.

In Kaka Point 3 nachten gebleven aangezien er best wat leuks te zien is in de omgeving. Een hele mooie vuurtoren vanwaar je top uitzicht hebt over de zee( logisch natuurlijk, want anders waarom zou je daar een vuurtoren neerzetten)

Op de terugweg moest ik stoppen omdat een zeeleeuw besloot om over te steken. Het was een gewond dier, dus waarschijnlijk heeft het dier beschutting gezocht om te herstellen en op krachten te komen. Zoals je op de foto kunt zien. Maar ook weer tof om te zien en mee te maken.

Je kon in die omgeving ook een aantal mooie watervallen zien(btw die heb je hier mega veel haha. Maar dat wist ik toen nog niet echt goed) En ik ben-buiten Stewart Eiland- op het meest zuidelijk puntje geweest. En dat is niet Bluff zoals veel misschien zullen denken. Je kunt het zien op de foto. De zuidkust route was ook weer erg tof om te rijden. Ik probeer zoveel mogelijk van de state high way te blijven zodat je lekker relaxt kunt rijden. Een tussenstop gemaakt in Bluff, daar wat foto's gemaakt en op door naar Te Anau. Daar aangekomen maar besloten op eenTop10 park te gaan staan aangezien ik daar korting krijg(yip ben en blijf blijkbaar toch nederlands hahaha) Maar wat een toeristisch dorp is dat zeg. Alles ingericht op toeristen. Wat ik wel snap aangezien dit laatste punt is richting Milford Sound. De Nieuw Zeelandse fjorden. De Top10 was prima gelegen in Te Anua, vlakbij supermarkt en het centrum. Eerste dag een rondwandeling gemaakt door Te Anua, het was mooi weer. Dus dan is een wandeling maken altijd goed. En het houdt mij bij mijn doel om zowat elke dag toch er op uit te gaan. Bij de supermarkt wer een superverlaagde 'truck' op de foto gezet. Zo typerend voor NZ hahaha.De volgende dag had ik rondvaart door Miford Sound geboekt. Volgende ochtend vroeg weg. Ook omdat gezegd werd dat de route ernaar toe super mooi is. En ja dat klopt zeker. Helaas had ik net de rondvaart geboekt op de minste dag qua weer. Tja je kunt niet alles hebben hahaha. Maar het viel uiteindelijk mee met het weer zoals je op de foto's kunt zien. Aangezien afgelopen winter hier veel overstromingen zijn geweest, zijn ze hier overal bezig om de wegen te repareren. Dus je wacht her en der voor stoplichten. Bij 1 stoplicht kwamen papagaaien aangesttompeld. Het bleken Kea te zijn, 1 van de slimste papagaaien van NZ. Dat bleek ook wel, want 1 had al snel door dat ik het dakluik open had en probeerde op die manier binnen te komen hahaha. Ze kunnen ook antennes en deurrubber los peuteren hahaha. Zo tof (ondanks slecht weer) dat ik ze gezien heb en op de foto heb kunnen zetten.

Ik had de tip gekregen om een gratis parkeerplek op te zoeken bij binnenkomst Miford Sound en dat was een goede tip. Vanuit daar was het een goed 20 minuten lopen. Maar aangezien ik veel eerder was, kon ik een leuke wandeling maken om de grote waterval mooi op de foto te zetten. Het was net even goed weer, dus dat kon mooi even :-)

Miford Sound... Ja super mooi. In het begin was er helaas regen. Dus rustig op het dek beetje rondkijken naar alle toeristen met de selfie sticks. Wat zijn toeristen eigenlijk heel grappig om te observeren. Tenminste dat vind ik hahaha.

Uiteindelijk werd het toch beter weer, de zon kwam door. Zodat ik ook de toerist kon uithangen hahaha. Naar bovenste dek gegaan en het is toch wel erg mooi hoor. Op deze manier de fjorden te bekijken en op foto en video te zetten. Blijkbaar had ik ook een lunch geboekt, dus die kreeg ik ook nog vlak voor aanleggen van de boot. Dat scheelde weer hahahaha.

Kleine wandeling terug naar de camper en weer op weg naar Te Anua. Onderweg nog een tussenstop gemaakt bij een reflectiemeer. Wat weer erg leuk was om gewoon te zien te hebben en wat foto's te kunnen maken.

Vanuit Te Anua naar Queenstown gereden, onderweg nog bij een Vogelpark gestopt waar ze gewonde vogels opvangen en die een tehuis geven. Mooi om te zien hoe dat zo werkt.

Queenstown en vervolg komt in het volgende verslag....


  • 07 December 2022 - 06:41

    Mau:

    Krijg de indruk dat je je wel vermaakt! ;) Leuk om te lezen en verwacht inmiddels wel een presentatie bij terugkomst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon

Actief sinds 16 Feb. 2021
Verslag gelezen: 56
Totaal aantal bezoekers 2051

Voorgaande reizen:

08 September 2022 - 20 Maart 2023

Bangkok, Kiwi trip en down under

03 Januari 2022 - 31 Maart 2022

2e reis door Europa

16 Februari 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis door Europa

Landen bezocht: